Techniek

Motor1015-1220ZWkl Motoren
Wielophanging
Aerodynamica
Remsysteem
Stuurinrichting
Elektrische installatie
Afmetingen
Benzinetank
Banden


Motoren:

MOTOR 1:
cilinderinhoud 1015 cm3 (74×59) compressieverhouding 9: 1.
Maximum vermogen 55,5 DIN-pk bij 6500 tpm 61 SAE-pk bij 6750 tpm.
Max. koppel: 7,2 kgm (DIN) bij 3500 tpm.
7,5 kgm (SAE) bij 3500 tpm.
Overbrenging: pignon en kroonwiel8x35. Prestaties: 148 km/h.1000 m staande start: 38,1 sec. (Berline)
Max. snelheid: 145 km/h (Break en Service). Benzineverbruik: 1: 14,5 bij 90 km/h en 1: 10,3 bij 120 km/h (gestabiliseerde snelheid), 1: 9,3 in stadsverkeer.

MOTOR 2:
cilinderinhoud 1130 cm 3 (74 x 65,6) compressieverhouding 9:1.
Maximum vermogen 56,5 DIN-pk bij 5750 tpm. Max.koppel: 8,2 kgm (DIN) bij 3500 tpm. Overbrenging: pignon en kroonwiel 8 x 33 (GSX: 8 x 35)
Prestaties: 149 km/h, 1000 m staande start: 38,1 sec. (Berline)
Max.snelheid: 146 km/h (Break en Service) Benzineverbruik: 1:15,6 bij 90 km/h en 1:11,9 bij 120 km/h (gestabiliseerde snelheid), 1:11,5 in stadsverkeer.
Voor GSX bedraagt dit: 1:15,3 bij 90 km/h en 1:11,5 bij 120 km/h (gestabiliseerde snelheid), 1:11,7 in stadsverkeer. Voor de Break zijn deze cijfers,
resp.: 1:15,3, 1:11,5 en 1:11,4.

MOTOR 3:
cilinderinhoud 1222 cm3(77×65,6) compressieverhouding 8,2: 1.
Maximum vermogen 60 DIN-pk bij 5750 tpm. 65,5 SAE-pk bij 6000 tpm.
Max. koppel: 8,9 kgm (DIN) bij 3250tpm. 9,2 kgm (SAE) bij 3250 tpm.
Overbrenging: pignon en kroonwiel8x33. Prestaties: 151 km/h.1000 m staande start: 36,8 sec. (Berline).
Max. snelheid: 149 km/h (Break).
Benzineverbruik: 1: 14,7 bij 90 km/h en 1: 10,4 bij 120 km/h (gestabiliseerde snelheid), 1: 8,9 in stadsverkeer.

MOTOR 4:
cilinderinhoud 1222 cm 3, compressieverhouding 8,7: 1.
Maximum vermogen 65 DIN-pk bij 5750 tpm.
Max. koppel 9,3 kgm (DIN) bij 3500 tpm. Overbrenging: pignon en kroonwiel: 8×33. Prestaties: 157 km/h, 1000’m staande start: 35,8 sec.
0 tot 100 km/h in 14,3 sec.
Benzineverbruik: 1: 14,7 bij 90 km/h en 1: 10,6 bij 120 km/h (gestabiliseerde snelheid), 1:9,2 in stadsverkeer.

MOTOR 5:
cilinderinhoud 1299 cm 3, compressieverhouding 8,7: 1.
Maximum vermogen 65 DIN-pk bij 5500 tpm.
Max. koppel 9,8 kgm (DIN) bij 3500 tpm. Overbrenging: pignon en kroonwiel: 8×33. Prestaties:
160 km/h, 1000 m staande start: 35,8 sec. 0 tot 100 km/h in 14,2 sec.
Benzineverbruik: 1: 14,9 bij 90 km/h en 1: 11,1 bij 120 km/h (gestabiliseerde snelheid),
in stadsverkeer onbekend.

<Naar boven>

stip_op_grijs

Wielophanging

Het onderstel van de GS ziet er als volgt uit: het voorste subframe bevat de motor, versnellingsbak, remmen, vering, stuurinrichting en aandrijving. Het achterste subframe herbergt de achterwielophanging en de benzinetank. Aan deze subframes zijn de wielen

onafhankelijk van elkaar opgehangen. Aan de voorzijde door middel van dubbele draagarmen en achter door een enkele, getrokken draagarm. Vering en demping zijn hydropneumatisch en rondom zijn schijfremmen gemonteerd. De remschijven aan de voorzijde zijn aan de versnellingsbak bevestigd, waardoor het mogelijk wordt het draaipunt van de wielen door het hart van het raakvlak van de band met het wegdek te laten samenvallen.

Daarnaast heeft de GS een “antireactie” -voortrein die hinderlijke reacties bij accelereren en remmen voorkomt. Het voorwiel veert niet alleen in een loodrechte lijn op en neer, maar beweegt zich bij het inveren ook licht naar voren. Mede hierdoor verkrijgt de GS het

specifieke weggedrag dat zo kenmerkend voor deze wagen is. Hij stuurt precies en rustig en is daarbij ongevoelig voor reacties van het wegdek. Zelfs op hoge snelheid heeft een klapband op een van de voorwielen geen invloed op de koers van een GS.

<Naar boven>

stip_op_grijs

Aerodynamica

Velen zullen de GS wel herkend hebben als een wagen met een gunstige stroomlijn. Wat

minder mensen zullen weten is dat de GS jarenlang de beste auto in zijn klasse is geweest op dat gebied. In 1978, als de GS al acht jaar op de markt is, komt nog steeds niemand in de buurt van een Cw-waarde van 0,37. De GSA, die op aerodynamisch gebied nog is verbeterd, heeft een Cw-waarde van 0,34, in 1982 nog altijd het beste cijfer voor een productiewagen

De geringe luchtweerstand van de GS is een wezenlijk onderdeel van het concept. Bij de GS is gekozen voor een motor met een kleine cilinderinhoud in verband met het beoogde geringe benzineverbruik. Om zo efficiënt mogelijk met het vermogen om te gaan is het van

belang om een zo laag mogelijke luchtweerstand te verkrijgen. Zo loopt bijvoorbeeld de voorruit van de GS schuiner af dan die van elke andere auto uit 1971. De luchtweerstand van de GS is liefst 15% lager dan die van de DS.

Een goede vorm verhoogt niet alleen de snelheid, maar kan ook gebruikt worden om de wegligging te verbeteren. De onderzijde van de GS is voorzien van een geringe helling, die in grote mate bijdraagt tot een betere wegvastheid.

<Naar boven>

stip_op_grijs

Remsysteem:

Schijfremmen op alle vier de wielen; vóór aan weerszijden van de versnellingsbak, achter in de wielen; gescheiden remcircuits; hydraulische rembekrachtiging; lastafhankelijke remkracht-begrenzing achter; handrem op de voorwielen met aparte remblokken.

<Naar boven>

stip_op_grijs

Stuurinrichting:

Tandheugel en rondsel systeem.

<Naar boven>

stip_op_grijs

Elektrische installatie:

accu 30 Ah; wisselstroomdynamo van 390 W(Confort) of 490 W(Club)

<Naar boven>

stip_op_grijs

Afmetingen:

vierdeurs, vijfpersoons berline; lengte 412 cm; breedte 160 cm; hoogte 135 cm; wielbasis 255 cm; kofferinhoud 465 dm3; gewicht(ledig) 880 kg; totaal beladen 1295 kg

<Naar boven>

stip_op_grijs

Benzinetank:

43 liter

<Naar boven>

stip_op_grijs

Banden:

Michelin 145 x 15 ZX; reservewiel onder de motorkap.

<Naar boven>

stip_op_grijs