de eeuwige bandendiscussie

Alle onderwerpen anders dan de motor (stuurinrichting, versnellingsbak, hydroliek, etc.)
Marten_Postma

de eeuwige bandendiscussie

Bericht door Marten_Postma » ma jun 08, 2015 4:29 pm

Ik las recent op de GS facebook site over een recent geleden verongelukte Spaanse GS.

TRAGIC NEWS: yesterday, four partners from the Spanish forum on the GS had an accident on their GS. They were going to join a classic cars festival in Paris, driving on a motorway. One tyre blew up, the car span, began to roll on the tarmac and finally caught fire. Two occupants died in the crash, while the other two were taken to a hospital in critical state. RIP beloved friends... Here you can see the burned GS, upside down:
-------------------------

Mijn eigen GS bandjes zijn nu ook aardig oud. En dan komt weer de discussie. Wat is wijsheid. Eigenlijk moeten alle 4 banden vervangen. Ze zijn van dezelfde leeftijd. De achterbanden zien er toch een stuk minder slecht uit.

Keuzes (overzicht update ik telkens met nieuwe gegevens)
145 R15
Michelin Collection XZX:
rond de 160 EUR per band (Delticom Zweden)
130 EUR per band: http://www.franzoesische-klassiker-shop.de (DE)
113 EUR per band: topbanden.com (NL)

Firestone Radial F560: rond de 150 eur per band.
Nankang CX668 : rond de 40 eur per band.
155 R15
Toyo 310 155 R15 82S rond de 100 EUR per band (delticom Zweden)
Vredestein SPRINT Classic rond de 250 EUR per band (Delticom Zweden )
100 EUR via dack365.se

Michelin XAS vanaf 250 EUR per band
Vedestein Snow Classic (spijkerbanden) rond de 90 EUR per band

Ik zag dat Daniel engelhard ook Michelins heeft voor 120 EUR per band, maar die moeten nog wel thuisgestuurd worden. Die andere zijn van Delticom met verzending.

Ik vond het nogal een verschil. 160 EUR of 40 EUR (x4). En dat voor een auto waar ik eigenlijk maar een paar ritjes per jaar mee rijdt. Eigenlijk wil ik toch een beetje de knuppel in het hoenderhok gooien en vragen wat er eigenlijk op tegen is om die Nangkangs te proberen. Ik geef mijn geld liever niet uit als het niet hoeft.

Zijn er mensen hier die op relevante feiten gebaseerde ervaringen hebben? Dus mensen die bovenstaande type banden daadwerkelijk hebben kunnen vergelijken. Dus aub niet algemene vergelijkingen. Ik weet best dat Nankang in het algemeen matig uit testen komt, maar dan worden de ze vergeleken met moderne concurenten. Bovendien heb je meestal geen prijsverschillen van 4x.

Belangrijke eigenschappen zijn:
- kosten
- veiligheid (ze moeten wel gewoon gedurende een normale levensduur van pakweg 20.000 km of 10 jaar heel blijven en niet een onvoorspelbaar slechte wegligging opleveren)-).
- grip (nat/droog), wegligging
- geluid, comfort
- slijtage
- rolweerstand

Toelichting:
- Kosten
Met mijn kilometrage van gemiddeld 1.500 km/jaar zal ik die banden waarschijnlijk na pakweg 10 jaar moeten afschrijven vanwege uitdroging en boeit het dus niet zo heel erg veel of ze nu 20.000 km of 60.000 km meegaan. Je kan natuurlijk denken dat een afschrijving over 10 jaar niet zo heel hoge kosten oplevert (64 EUR per jaar) maar het is uiteindelijk wel een flink bedrag. Sommigen vinden dat de hobby best wat mag kosten. Ik wil toch iets meer rationeel denken.

-veiligheid.
Liever nieuwe Nankangs dan oude uitgedroogde Michelins?

- Grip, wegliging
De GS heeft uiteraard geen ABS, ESP of wat dan ook. De auto wordt meestal onder rustige omstandigheden gebruikt. Toerritjes, maar soms ook een ritje wat verder weg. Persoonlijk is mijn opvatting dat de huidige (weliswaar oude Michelins) matige grip hebben. Bandjes gaan snel gillen met wat sneller stuurwerk. Op nag wegdek is het helemaal bedroevend. Het zijn natuurlijk ook oude uitgedroogde banden en dan kun je je afvragen hoe het oude bandontwerp daar aan bijdraagt.

- geluid, comfort. Behalve veercomfort vind ik de GS eigenlijk helemaal niet zo comfortabel. Met name op nat wegdek zijn de banden ontzettend rumoerig. Net alsof het onderstel totaal niet is geisoleerd qua contactgeluid. Dwarse richesl komen ook hard binnen. Niet zozeer dat je het voelt in de vering, maar je hoort het vooral. De vraag is wat nieuwere banden daaraan bijdragen. Misschien zijn goedkope banden nog slechter?

- slijtage: nauwelijks interessant voor mij. Ik rij die banden toch niet op. Ze drogen eerder uit.
Laatst gewijzigd door Marten_Postma op wo jun 10, 2015 11:13 am, 2 keer totaal gewijzigd.

Pol Bierhoff

Re: de eeuwige bandendiscussie

Bericht door Pol Bierhoff » ma jun 08, 2015 9:25 pm

Hoi Marten,

Je kunt de keuze enorm verruimen door ook te kijken naar 155r15 banden. Mocht je je zorgen maken of dat wel mag: deze maat is gehomologeerd door Citroën voor de GE-uitvoeringen (grand export) en op GS-GSA-IG.de is er ook een vrij recent homologatiebewijs te vinden, dat afgegeven is door het Duitse Citroën-hoofdkantoor in Keulen. De omtrek is een beetje groter, waardoor theoretisch de acceleratie iets minder wordt. De praktijk wijst echter uit dat het enige echt grote verschil is dat je snelheidsmeter akelig nauwkeurig wordt.

Volgens mij is Dirk van der Meij een groot fan van de Vredestein Sprint Classic banden in deze maat. Zelf heb ik Japanse Toyo 310's waarover ik best heel tevreden ben. Waren 5 jaar geleden ongeveer €50,- per stuk via een Duitse bandengigant die gratis verzending aanbood. Deze is echter failliet gegaan, dus inmiddels zullen ze wel wat duurder zijn. Nu moet ik ze onderhand wel vervangen, want ze zijn nogal asymmetrisch gesleten doordat ik teveel (4mm...) toespoor had.

Over de Nankang CX668 lees en hoor ik niets dan kommer en kwel. Het oude Nankang profiel -N809 of iets dergelijks- leverde naar verluid wel heel goede prestaties, maar was dan ook een 1 op 1 kopie van de 145r15 band van Kléber, het B-merk van Michelin. Nankang is overigens ook onderdeel van Michelin heb ik begrepen. Over de Firestone-band heb ik ook nog geen goede verhalen gehoord. Is volgens mij ook niet meer leverbaar, maar dat kan natuurlijk per land verschillen.

Succes!

Pol

Marten_Postma

Bericht door Marten_Postma » di jun 09, 2015 10:48 am

Bedankt voor de reactie en alternatieven.

Het valt me op dat je bij Delticom (Däckonline in Zweden) goed moet zoeken. Al eens eerder gemerkt bij motorbanden. Het maakt uit of je zoekt op 145/80 R15 of 145/-- R15, all weathers en/of classic banden.

Wat betreft 155R15 ben ik niet perse tegen. Het past zoals je terecht opmerkt. Mijn teller is al erg nauwkeurig en daar hoef ik het niet voor te doen.

Persoonlijk zou ik Toyo, hoewel toch nog 90 EUR per band toch nog wel een aardig alternatief vinden. Toyo is in elk geval geen bokkiewokkie, doch ook niet geheel top of the bill. Ik heb ze ooit wel als winterband onder de BX gehad en hoewel een totaal andere maat en vergelijking dan hier vond ik ze goed voldoen, alleen was daar de slijtage en rolweerstand wel merkbaar minder goed vergeleken met bijv. een Michelin Alpin die ik later had.

Ik heb zitten zoeken op topics op citroen.nu (die moet je ook wel kunnen volgen?), citroen-forum en de Zweedse GS Facebook site en toch wisselende ervaringen. Van diegenen die nankang daadwerkelijk zelf geprobeerd hadden waren toch wel een paar mensen overwegend positief maar ik las ook een negatieve ervaringen. Dan filter ik wel alle reacties weg van mensen die geen relevante praktijk ervaring hebben (zoals nankang onder mijn C5 was echt ruk). Ook iemand die goede ervaringen had met Nankang 135 R15 onder een eend. aA's toch niet helemaal vergelijkbaar maar meer relevant dan bijv. een nankang 205 band in 16 inch vergeleken met modern rubber en niet met een "oude" Michelin XZX.

terrym

Bericht door terrym » di jun 09, 2015 7:34 pm

Persoonlijk zou ik toch voor de Michelin XZX 145-15 gaan. Het piepen in bochten en slechte grip op nat wegdek komt door ouderdom, weet ik uit ervaring.
Bij topbanden.com heb ik er laatst nog een paar besteld voor nog geen 113 euro p/st en de bezorging is ook nog gratis.

Marten_Postma

Bericht door Marten_Postma » wo jun 10, 2015 9:17 am

terrym schreef:Persoonlijk zou ik toch voor de Michelin XZX 145-15 gaan. Het piepen in bochten en slechte grip op nat wegdek komt door ouderdom, weet ik uit ervaring.
Bij topbanden.com heb ik er laatst nog een paar besteld voor nog geen 113 euro p/st en de bezorging is ook nog gratis.

Als ik ze voor dat geld kan vinden dan komt de balans weer duidelijk anders te liggen. Maar ik woon niet in NL.

charlie

Bericht door charlie » wo jun 10, 2015 4:14 pm

Wij hebben dit jaar vier nieuwe Micheline XZX banden onder de GSA laten zetten.
De banden zelf besteld en thuis laten bezorgen. Daarna met banden en auto naar de MerkService hier in Sint oedenrode.
Besteld bij: http://www.oldtimerbv.nl/tableaux/index.php?pageId=114&itemId=417
Vind deze banden toch het beste passen bij een GS/A

Gr. Charlie

Thierry

Bericht door Thierry » wo jun 10, 2015 8:37 pm

Marten,

Is opsturen naar adres in NL, die dan doorstuurt naar jou geen optie?

Marten_Postma

Bericht door Marten_Postma » do jun 11, 2015 9:41 am

Hoi Thierry,

Natuurlijk kan ik ze laten opsturen via bijv. mijn moeder. Alleen een band laten opsturen van NL naar Zweden is ook niet gratis. Weet niet precies wat een band weegt, maar een pakket tot 10 kg is 25 EUR en tussen 10 en 20 kg is 35 EUR.

Ik heb geinformeerd maar de firma topbanden.com levert niet in Zweden. Zou natuurlijk leuk zijn als ze bereid waren de transportkosten van hun bedrijf naar NL te verreken met de transportkosten direct naar Zweden. Maar dat levert ze waarschijnlijk alleen maar extra gedoe op en dat doen ze dus gewoon niet. Bedrijfstechnisch natuurlijk niet direct interessant.

Nu kon ik natuurlijk de club nog vragen, maar ben inmiddels niet eens donateur meer.. :oops:.

Thierry

Bericht door Thierry » do jun 11, 2015 11:39 am

Hoi Marten,

ja post is duur, maar voor grotere zaken die geen haast hebben, ben je vaak voordeliger uit bij een transporteur. Je ziet vast wel eens een NL vrachtwagen rijden daar, gewoon dat bedrijf eens bellen.

Die bandenboeren laten dat spul door heel Europa rijden. Moet toch voor niet al te veel daar te krijgen zijn?

Of anders wachten tot je volgende familiebezoek.

Succes,
Thierry

dirkvdmei

Bericht door dirkvdmei » zo jun 28, 2015 9:38 pm

Hallo Marten,

Ik ben geen uitgesproken fan van de Vredesteins 155 SR 15, maar.......voor de prijs is dit voor mij wel het beste alternatief voor de peperdure Michelins.
Kwam ze laatst op een bandensite voor 57.00 euro tegen. Weet helaas niet meer welke site.

De banden hebben best een goede grip, en zijn bijzonder slijtvast. Is ook wat waard. Ze maken alleen wat meer geluid op dwarsrichels in de weg.

Hoe kom ik aan die wijsheid, noem het maar gewoon eigen ervaring.

Nangkang en Firestone hebben beide een zeer beperkte levensduur, Firestone heeft daarbij ook nog eens slechte rijeigenschappen.

Toyo heb ik geen ervaring mee.

Plaats reactie