Intervalschakeling voor GS

Bekleding, elektriciteit, dashboard, wieldoppen, etc.
Plaats reactie
Pol Bierhoff

Intervalschakeling voor GS

Bericht door Pol Bierhoff » do jun 04, 2015 11:35 am

Een tijdje terug heb ik ter voorbereiding op een hele lange rit door noord Noorwegen een intervalschakeling gemaakt voor de ruitenwissers van mijn GS. Dit met het oog op de grote hoeveelheid te verwachten buien van alle pluimage. De voordelen van deze schakeling zijn:

-geen extra schakelaar op dashboard nodig. Werkt met kort rukje aan ruitenwissersproeier.
-100% reversibel zonder sporen na te laten.
-goedkope onderdelen
-alle standen van de ruitenwisserschakelaar blijven storingsvrij schakelbaar, ook als de interval aanstaat.

Ik heb hierover al uitgebreid geschreven met veel verklarende plaatjes en een soort van schema op de Page de la GS:

http://www.gs-gsa.org/forum/forum_read.php?forum_id=1&thread=214085&limit=0&typemsgID=0

De schakeling is eenvoudig te maken en ik denk dat de plaatjes in deze post e.e.a. wel duidelijk maken. Mochten er mensen zijn die de Franse taal helemaal niet machtig zijn of nadere uitleg willen hebben, dan maak ik hier nog een Nederlandse vertaling. Een belangrijk verbeterpunt ten aanzien van de oorsponkelijke schakeling is dat de diode in draad nr.1 wellicht een beetje te zwak is. Neem daarvoor liever een diode 45v20A of 45V30A.
Een ander verbeterpunt is dat de ruitenwisserpomp met solenoïde vervangen dient te worden door een draaiende. Dit omdat korte rukjes aan de ruitenwisserpompschakelaar nu resulteren in het ongewenst aan- en uitschakelen van de interval. Het gemakkelijkst is om een reservoir met pomp van een GSA in te bouwen. Maar er zijn ook hele goedkope pompjes die omhuld in een stukje fietsbinnenband perfect in het gat van de originele pomp gezet kunnen worden, deze bv: http://www.onlinetuning.com/Overig/Ruitensproeierpomp_universeel_12V Het slangetje kan door een nieuw passend dopje gevoerd worden om de reversibiliteit naar de originele toestand te behouden. Ik heb zelf een dopje gebruikt van een potje SWIX-skiwas. Dat is Noorwegen nl. in overvloed voorhanden.
De schakeling is tijdens de lange rit (3500km) uitgebreid getest en heel nuttig gebleken.

Veel knutselplezier,
Pol

Pol Bierhoff

Re: Intervalschakeling voor GS

Bericht door Pol Bierhoff » zo jun 07, 2015 10:19 am

Hoi Peter,

Da's leuk dat jij nu ook hier bent! Daar hoopte ik al vurig op! Inderdaad veel te lang geleden. De reden van jouw -en in het kielzog daarvan mijn- verbanning van het CiFo maakt het wel behoorlijk ironisch dat onze wederontmoeting nu plaatsheeft bij een post over een schakeling die een VAG-onderdeel als hart heeft.

Ik heb in de tussentijd natuurlijk wel stiekem plaatjes zitten kijken op http://www.2cv6.nl, maar ben te lui geweest om je iets te schrijven. Het is echt indrukwekkend mooi geworden, je ambachtelijk gefabriceerde LPi systeem. Zit dat in de -ED-? Ik ben heel benieuwd naar de prestaties en het verbruik. Zo ver ben ik nog lang niet, maar hier is dan ook bijna geen lpg te koop. Gas vinden ze heel erg eng, en daarom exporteren ze het zo snel als ze maar kunnen :lol:
Groet,

Pol

Pol Bierhoff

Re: Intervalschakeling voor GS

Bericht door Pol Bierhoff » di jun 09, 2015 7:29 pm

Grappig dat jij het met een 99 relais wilt gaan proberen. Dat was eigenlijk ook mijn plan, precies op de manier die je beschrijft: door de normale snelheid op te offeren. Uiteindelijk toch besloten dit niet te doen. Ik vond dat er een extra stand moest komen en niet één geofferd moest worden om er een andere voor in de plaats te krijgen. Ik heb de interval zoals gezegd inmiddels flink gebruikt en kan niet zeggen dat ik de traploze instelling mis. Relais 72 heeft een prima intervaltijd van 5 seconden, en voldoet daarmee onder bijna alle omstandigheden goed. Ook vond ik het wel elegant om het ding met een puls in werking te kunnen zetten. En relais 72 is nog goedkoper dan een regenponcho in de Sahara. Via Ebay €4,- incl. verzenden vanuit Engeland.
De diodes:
Eén diode zit in de witte leiding die de motor aan aarde legt wanneer de schakelaar op 0 wordt gezet. Dat is een soort remfunctie, die ervoor zorgt dat de motor het laatste stukje van een slag vertraagd afmaakt, waardoor de wissers op de juiste plek tot stilstand komen. Deze diode voorkomt kortsluiting wanneer je de interval aanzet. De schakelaar blijft dan immers op 0 staan. Verder heb ik ook een relais gbruikt dat de draad van de normale snelheid onderbreekt zodra de hoge snelheid wordt ingeschakeld. Inderdaad om te voorkomen wat jij beschrijft: wanneer je de hoge snelheid inschakelt terwijl de interval loopt, wordt de motor elke keer geremd op het moment dat de normale snelheid door het relais ingeschakeld wordt. De tweede diode heb ik toegevoegd tijdens de testfase.Toen bleek namelijk dat wanneer het intervalrelais 72 de motor inschakelt het tweede relais begint te pulseren. Deze heb ik dus aangebracht in de draad tussen het tweede relais en de aansluiting van de hoge snelheid op de motor.
Ik verheug me op je gasverhaal!!!

Plaats reactie