de eeuwige bandendiscussie

Alle onderwerpen anders dan de motor (stuurinrichting, versnellingsbak, hydroliek, etc.)
Marten_Postma

Re: de eeuwige bandendiscussie

Bericht door Marten_Postma » ma jun 29, 2015 1:22 am

Ik heb inmiddels een set Nankangs besteld. Eigenlijk omdat niemand me heeft kunnen overtuigen dat ze echt slecht zullen zijn. Waarschijnlijk een heel stuk beter dan de nu ernstig uitgedroogde waarschijnlijk 15 jaar oude XZX banden. Voor het prijsverschil met "echte" banden kan ik wat meer onderhoud doen dat ook hard nodig is, zoals een nieuw wiellager, nieuwe stuurstang en aandrijfassen.

Natuurlijk zullen jullie mijn testoordeel te horen krijgen.

dirkvdmei

Bericht door dirkvdmei » ma jun 29, 2015 8:33 pm

Ben benieuwd naar jouw oordeel. Laat het ons alsjeblieft weten.

Marten_Postma

Bericht door Marten_Postma » di jun 30, 2015 10:14 pm

Het was wel typisch dat ineens Delticom die banden niet meer had. Een andere online bandenfirma had ze gelukkig wel. Ze komen nu uit Finland.

Ik ben idd ook benieuwd. Ik vond die oude banden niet meer verantwoord. 1 voorband had een spontane bobbel gekregen en de andere verloor langzaam lucht (0.3 bar per week ong). Beide flinke droogtescheuren twijfelachtig of het tot het canvas zat. De achterbanden waren niet zo diep ingescheurd, maar wel van dezelfde partij.

Het zal ongetwijfeld wel niet het beste van het beste zijn, maar ik hoop in elk geval OK.

dirkvdmei

Bericht door dirkvdmei » zo aug 09, 2015 10:37 pm

Hallo Marten, heb jij al ervaring opgedaan met de Nankang banden?
Ben benieuwd.

Marten_Postma

Bericht door Marten_Postma » ma aug 10, 2015 6:31 pm

Nee. Ligt nog steeds stil. Ik ben nog niet toegekomen aan het monteren van alle spullen. Heb wel alles binnen. Hopelijk vind ik niet weer iets nieuws.

Hv58ft

Bericht door Hv58ft » di sep 06, 2016 8:36 pm

Ik heb een aantal Citroens. En ja, michelinbanden zijn prijzig. Maar qua look gaat er niets boven een originele band. Dat weegt toch ook mee, dat je naar je auto kijkt en denkt: zo, die staat er toch maar heel mooi bij. Voor 15 cent per dag.

Marten_Postma

Bericht door Marten_Postma » di sep 13, 2016 1:57 pm

Het is wat mij betreft een geheel valide argument. Het ook wil ook wat. Zonde als je de koets helemaal hebt gerestaureerd en overgespoten (het ook wil ook wat) om dan de banden ook niet mee te pakken.

Maar toch, als je de GS meer "dans son jus" rijdt, zoals ik (ik rij em niet op, probeem em netjes te houden qua techniek en de koets niet meer te laten roesten dan mogelijk) gedurende wellicht hooguit 10 of 20 dagen per jaar, dan is het best overkomenlijk met die Nankang bandjes.

Na een vakantie vanuit Zweden naar Nederland en Duitsland teneinde de ICCCR bij te wonen, moet ik zeggen dat ik echt alleszins tevreden ben. Kleipaden, nat wegdek, bergweggetjes in Sauerland, urenlang autosnelweg met dakbox en 120-130 rijden. De banden gaven prima grip. Het enige wat ik niet heb geprobeerd is sneeuw en echt koud wegdek. Dat ga ik niet proberen ook.

Mijn ervaring is dus behoorlijk positief. Prima prijs, prestaties zijn prima. Uiterlijk is niet onoverkomelijk voor mij, maar voor puristen is het wel gelijk en ook van iets verderop zichtbaar aan het profiel (met moderne langsgroeven) dat het niet origineel is. Dat er geen Michelin op staat zie je natuurlijk alleen van dichtbij.

Als die banden wederom na pakweg 15 jaar vervangen moeten worden omdat ze compleet zijn uitgedroogd, dan doen ze functioneel helemaal niet onder voor Michelins.

Plaats reactie