marten's GS Break

Jullie verhalen, restauraties, foto's en reacties!
Marten_Postma

Re: marten's GS Break

Bericht door Marten_Postma » ma aug 29, 2016 12:24 pm

Inmiddels weer terug in Zweden na de ICCCR en een aansluitende vakantie.

Observaties.

De Nankang bandjes zijn prima. Het enige waar je eigenlijk over kan zeuren is uiterlijk. Ze functioneerden prima, zowel met regen, ploegen door de klei als het gewone werk.

Een bougie losgetrild. Ai. Rammelde eruit na de ICCCR op weg naar Zuid Nederland. Het bougietje kon ik er gewoon weer in terug schroeven. Motortje liep daarna weer wat lekkerder en stiller. Niet zo gek natuurlijk. Qua verbruik maakte het weinig uit. Zo rond de 1 op 10.5 gemiddeld. Maakt weinig uit hoe ik reed. Meestal toch wel rond de 110-130 op autosnelweg met een stevige dakkoffer. Ik zou willen dat ie met rustig rijden op binnenwegen nog wat zuiniger was, maar dat lijkt er om de een of andere reden niet in te zitten. De top lag met dakkoffer rond de 140.

Het rechter voorraam kantelt na voren. Er zitten aan de onderkant 2 wieltjes die per stuk met een metalen plaatje gelijmd op de ruit. Beide plaatjes los. Even gespiekt hoe het zit bij het linkerraam, maar die zit met een extra lijst. Moet ik maar weer zien vast te lijmen.
De juffrouw klaagde er wel eerder over dat het raam rottig sloot op hogere snelheden. Lastig, want ze moest regelmatig de rechter spiegel bijstellen.

Ergens een kloink zo nu en dan bij uitdraaien in een parkeerplek. Een fuseekogel heeft speling, maar die heb ik inmiddels vervangen.

Een koplamp kapot gegaan. Helaas geen reserve gele lampen bij de hand, dus kon ik 2 witte vervangers kopen. Inmiddels thuis weer 2 gele erin gezet.

Ik vind dat er na vervanging van de aandrijflijn eigenlijk nog steeds wel veel speling in de aandrijflijn zit, maar het typische gerammel bij wat kortere bochten is wel weg. Dat was 4 jaar geleden bij de ICCCR in Engeland soms bijna eng, hoe het knakte als je in een hele korte bocht vanuit een omhooglopend zijweggetje een grote weg moest opdraaien.

Diegenen die op de ICCCR geweest zijn, viel waarschijnlijk wel op dat veel auto's onder de klei zaten. Dat was ook bij mijn GS het geval. Het was een dikke blubberzooi op de camping en menigeen had zich vastgereden. Denk dat ik het met de V70 niet leuk had gevonden. Met de GS geen centje pijn. Wel heb ik thuis een flinke bodem en wielkastenreiniging moeten uitvoeren. De wielkasten zaten vol met klei.

Het blijft leuk om met deze auto te rijden. Ook de kinderen vonden het helemaal geweldig. Mijn vriendin nam de ongemakken van de auto ook gewillig op de koop toe. Het haperende portierraam, geen CV, geen airco... Zelfs de lucht van uitlaatgassen die je soms rook (en ik heb die uitlaatklemmen nu al diverse keren opnieuw aangetrokken en vastgezet met pasta).

Zowel in NL maar ook in Duitsland regelmatig zeer positieve reacties. Een enkele wat mindere prettige reactie van soms ongeduldige weggebruikers die zo'n GS als enorm traag lijken te zien. Toch valt dat eigenlijk wel mee. De GS komt nog steeds redelijk mee met het verkeer. Wel was het soms hard werken op met name steilere hellingen. De grote intervallen tussen de versnellingen maken dat je soms hoog in toeren moet klimmen voordat de motor in de volgende versnelling weer oppakt.

Maar goed, nu mag de GS weer even van rust genieten.

Plaats reactie